I já chci lepší služby

Včera jsem začala číst knížku Skvělé služby. Zajímavé čtení, začínám víc vnímat kvalitu služeb, se kterými přicházím do styku.

Co je všude standard, může být jinde nadstandard jen díky přístupu

Třeba dnes jsme se vydali na oběd do italské restaurace. Já jsem si objednala „omeletu z bílků na japonský způsob s řasou Nori, rýží a uzeným lososem“ (ještě jsem nepochopila, proč mají šéfkuchaři nebo majitelé restaurací potřebu psát na svoje menu pohádky, když někdy stačí jedno slovo – v tomhle případě Sushi).

Donesli mi tedy Sushi, ale donesli ho bez hůlek, což mě překvapilo ještě víc, než to, že je přede mnou jídlo v jiné formě, než jakou jsem čekala.

Vidličkou se mi do Sushi moc nechtělo, tak jsem se zeptala na hůlky. Hůlky prý nevedou.

Jaké bylo ale moje překvapení, když po chvíli, kdy jsem už bojovala s příborem a vidličkou máčela sushi do wasabi, přinesl číšník hůlky! No jistě, restaurace je v centru vietnamské tržnice, tak pro ně nemusel chodit daleko 🙂 Ale kdyby nechtěl, nemusel pro ně chodit vůbec!

Tak tomu říkám lepší služba! Ač je to jinde standard, tady jsem dostala něco nadstandardního, co jsem už ani neočekávala. Takže chválím Mercato na Holešovické tržnici!

Podomní obchodníci infiltrovali internet

Naopak nemile mě překvapil nový e-shop Woox. Jejich vstup na trh je podpořen akcí typu „letadlo“, nebo chcete-li „pyramida“, která připomíná  podomní obchodníky s hrnci a vysavači. Ale dobrá, nějak se začít musí a konkurence je veliká. Tak jsem se i já zaregistrovala na základě jednoho z pěti doporučení mého kamaráda, abychom společně získali 50% slevu na vše (WOW!), ačkoliv registrace není zrovna luxusní (ale dejme tomu, že je wooxusní).

Vypadá to, že za tímhle shopem stojí pohodová partička lidí, někdo si dal i práci s komunikací, jejich texty mě baví. Teda bavily.. Do doby, než udělali první fail. A to velmi brzo po registraci – přišlo mi několik totožných e-mailů od stejného odesílatele – nějakého richarda (ano, s malým r), v jejich předmětu stálo „poběhlík domácí“, v mailu mi tykal a oslovoval mě křestním jménem, a maily začínaly slovy „pobíhat doma v triku, spoďárech a fuseklích prý není sexy…“. Navíc byly napsány bez jakékoliv stylizace, prostě jen text od nějakého úchylného rycharda.

Cože? Richard? Neznám žádného Richarda. A on mě ten floutek zná jménem, tyká mi, a ještě mě snad šmíruje!

Tenhle mail byl dost neprofesionální, nehledě na to, že byl nevyžádaný! Vůbec jsem si ho nespojila s Woox. Ani jsem nedočetla na další řádek a všechny maily od richarda jsem vyhodnotila jako spam, zkusila jsem najít odkaz na odhlášení, který jsem (v takovém mailu světe div se!) našla a okamžitě na něj klikla. Až na informační stránce v designu Woox jsem zjistila, o co vlastně šlo, ale dojem z rádoby vtipného newsletteru to nenapravilo.

Dojem pak ovšem ještě zhoršilo to, že po několika dnech, kdy jsem se rozhodla na e-shopu nakoupit, jsem zjistila, že poloviční ceny,  které naslibovali, jsou ty tam. V podmínkách newsletteru jsem se dočetla, že pokud odhlásím zasílání newsletteru, o všechny benefity přicházím. Odhlašování z newsletterů je cenná zpětná vazba, se kterou může odesílatel pracovat a své služby tak zlepšovat, Woox ale odhlášení z newsletteru penalizuje. Navíc někomu ve Woox nedošlo, že jejich e-maily si můžu v poštovním klientovi označit jako spam a bude to mít stejný efekt, jako odhlášení newsletteru. Docela by mě zajímalo, jaká myšlenka stojí za získáním benefitů podmíněným odběrem newsletterů.

Ano, zboží i web (i když ne úplně funkční) mají pěkné, ale tenhle pokřivený systém podomních obchodníků slibujících nebetyčné slevy, lovících zákazníky systémem pyramidy a rozesílajících rádoby vtipné, ale nevyžádané, e-maily, není pro mě, díky. Věřím ale, že mají svou cílovou skupinu, a snad, až jim tato skupina zákazníků dá vydělat na pokrytí počátečních nákladů s rozjetím byznysu, začnou nabízet i oni lepší služby. A pak se stanu jejich zákazníkem i já.

Reklamy

6 thoughts on “I já chci lepší služby

  1. Renata napsal:

    Když jsme se tu bavili o tom tykání… Vím, že internetové bankovnictví není úplně srovnatelné s cool značkou oděvů, ale přístup mBanky je podle mě super: http://bit.ly/19gjua7

  2. Jakub Duchoslav napsal:

    Letadlo? Pyramida? Hrnce a vysavace? Myslim, ze za takove nesmysly by vas mohl Woox uspesne zalovat za poskozeni dobrého jmena. Jsem jejich dlouholety zakaznik a nikde jinde jsem se nesetkal s lepsim pristupem k zakaznikovi, lepsim pomerem cena/kvalita a jejich newslettery preposilam pritelkyni, protože nas bavi. Zrovna tak jako popisky zbozi a komunikace na FB (delam v marketingu, takze v tomhle nejsem uplny lojzik). OK, urazilo vas tykani, (me naopak irituje vykani a formalni newslettery od velkych eshopu), ale to asi není důvod si vymyslet takovehle konstrukce. Podomni obchodnici infiltrovali internet? To je docela ulet. Jak jste na to vůbec prisli? Me jako fanouška tehle znacky spis urazi, když někdo jako vy pise nepravdive informace mnohem vic, nez když mi někdo tyka, nebo onika. Nazvat eshop se super vecma a komunikaci podomnima prodejcema jen proto, ze umoznuje pozvat kamarady (coz dneska delaji všechny eshopy, které mají aspoň trochu podchycena SM), je ten pravy fail, a ne tykani v newsletteru.

  3. Je zajímavé, že české online služby začínají svým zákazníkům tykat. V poslední době jsem se s tím setkal u Okruháři.cz, Chlapská Zásilka a dalších.

    • pablikuv napsal:

      Nemyslím si, že je tykání na závadu. U některých značek dokonce sedí víc než vykání, když je sdělení rozumné.
      Ale když firma tyká a ještě píše své texty jako pro naprosté retardy (s pocitem, že tak je to cool, a že se tak svým zákazníkům víc přiblíží), tak tím neponižuje jen sebe, ale právě i své zákazníky. Ne každá značka (resp. její copywriter) umí to tykání používat na úrovni. Většinou je rozpačité, nebo naopak přestřelené.
      Takže myslím, že kdo chce tykat, musí mít hodně dobrý copywriting.

    • bomber38 napsal:

      Ahoj, to s tím odhlášením newsletteru je blbost – to máě pravdu, Ale jinak ty texty mě opravdu baví a tady mi ani nevadí, že jsou trochu sprosté 🙂 Ale je pravda, že pokud by e-shop komunikoval klasickou cestou nepřicházel by o zákazníky. Třeba je jejich cílem odstranit zrna od plev…kdo ví 🙂

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Reklamy