Návody jsou na nic

Aby bylo jasno, proč tak prskám, když mě klient nutí dát do aplikace nápovědu: nápověda je totiž k ničemu a nikdo jí nevěnuje pozornost!
Kolik znáte lidí, kteří čtou manuály a návody k použití? Dobrá, přiznávám, že stostránkové manuály jsou skutečně trochu moc, ale nápověda je zbytečná dokonce i když je tak krátká a infografická, jako je označení teplé a studené vody na vodovodní baterii.

Takhle vypadá nápověda u mě doma (pan instalatér to nějak popletl a prohodil teplou a studenou stranu, teplá voda mi teda teče, když baterii otočím doprava):

A takhle vypadá kdekoliv jinde (v práci, v jakékoliv restauraci nebo hospodě, ve fitku, na veřejných záchodcích, v obchodních centrech, v kině nebo divadle, u rodičů doma…):

Každé ráno, když se opařím, místo toho, abych se probudila ledovou vodou (pravda, opaření je taky probuzení), se jen utvrdím v tom, že nápověda (kdekoliv) je prostě zbytečná. Každý konáme podle vlastní intuice nebo zkušenosti.

Mnohem účinnější je udělat to intuitivní, nebo vycházet ze zažitých návyků a stereotypů.

Reklamy

One thought on “Návody jsou na nic

  1. Souhlas! Pokud můžeš při designu využít nějakej existující vzor, ale nepoužiješ ho a nahradíš ho jiným, který není lepší :-), tak ani nápověda nepomůže. Složitější je to, když děláš něco novýho, ale i tam se dá vyžít. Nebo udělat uživatelský testování a kontextovou nápovědu dát jen na problematická místa – to se nám osvědčilo.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

w

Připojování k %s

Reklamy